5+1 tipů, jak vybrat jméno firmy
Máte skvělý nápad, jak rozjet podnikání. Skvělé. S tím souvisí i název vaší budoucí firmy. Při výběru názvu byste měli zohlednit spoustu okolností. Jednou z nich je i možnost registrovat název jako ochrannou známku. Pojďme se podívat na několik tipů, jak postupovat při výběru jména firmy.
Než se pustíte do vymýšlení
Nezáleží na tom, zda se do vymýšlení názvu pustíte sami nebo zda to necháte na nějaké agentuře. Měli byste mít na paměti, že název firmy, potažmo produktu/služby, bude Vaši společnost reprezentovat po celou dobu její existence. Spotřebitel se právě často na základě toho, jak na něj daná značka působí, rozhoduje ve výběru svého budoucího dodavatele. I z tohoto důvodu by měl být název dobře zapamatovatelný a snadno napsatelný i podle poslechu. Pokud plánujete expanzi do zahraničí, měl by se dát snadno zapamatovat i vyslovit cizincům. Dále se můžete řídit podle následujících tipů.
Tip 1: Registrace ochranné známky
Mějte na paměti, že pokud myslíte své podnikání opravdu vážně, měli byste uvažovat nad ochrannou známkou. A to nejen u názvu vaší firmy. Stejně tak se hodí chránit název výrobku nebo služby, případně slogan. Zároveň s tím souvisí i ochrana loga, tvaru produktu nebo jeho obalu. Co vše si můžete registrovat jako ochrannou známku, se dozvíte v článku co je ochranná známka.
Tip 2: Obecný název
Můžete se setkat s tvrzením, že obecný název se nehodí pro název firmy. Co si představit pod obecným názvem? Jakékoliv běžné slovo jako například pila. Ano, vaše firma se může opravdu jmenovat Pila. Je tento název vhodný jako název firmy? Ano i ne. Záleží na dalších okolnostech.
Dejme tomu, že vlastníte firmu, která se zabývá zpracováním dřeva. Proto název Pila. Určitý význam to bude mít pro Váš marketing. V tomto konkrétním případě ale spíše negativní, protože se okamžitě ocitnete uprostřed obrovské konkurence ve vyhledávání. Vezmeme-li to z hlediska ochranných známek, tak tento název opravdu není vhodný. V případě registrace obchodní značky vám ho Úřad průmyslového vlastnictví jako ochrannou známku nepovolí zaregistrovat. Důležitou podmínkou je, aby byl název specifický či odlišitelný od konkurence. Každá firma, která zpracovává dřevo, je v podstatě pila.
Pokud by ale váš byznys byl zaměřen na něco jiného, například na výrobu a prodej ložisek, pak by již registrace nejspíše možná byla. Registrace ochranné známky probíhá totiž do několika tříd podle Niceského třídění, tedy třídění podle oborů, kterou ochranná známka reprezentuje. Vezměme si příklad z praxe. Americká firma Apple (anglicky jablko) je registrovaná ochranná známka, přestože se jedná o obecný název. Důležité je však to, že se firma nespecializuje na prodej jablek ale na prodej smartphonů, počítačů a další elektroniky.
Tip 3: Jméno zakladatele
Mnohdy se setkáváme s tím, že firma je pojmenována podle zakladatele. Ne každé jméno je však vhodné pro název firmy. Z často vyskytujícího jména se nikdy originální název nestane. Díky tomu může být název i hůře zapamatovatelný. Obvykle je také potřeba přidat do názvu i název oboru, aby bylo jasné, v čem daná firma podniká. S takovými názvy firem se setkáváme zejména u řemeslných oborů, případně právnických kanceláří, kdy zpravidla firmu zakládal jednotlivec či dvojice osob. Z hlediska ochranné známky můžete mít problém při registraci. Museli byste zvolit opravdu specifické jméno, které by registrací prošlo.
Tip 4: Složený název
Tento jev je obvyklý při dvou nebo více zakladatelích. Každý z nich chce mít v názvu “kus sebe”. Kombinací slabik z jejich jmen lze docílit dobrého a zapamatovatelného názvu. Jména zakladatelů však musí obsahovat vhodné slabiky, které je zároveň třeba vhodně poskládat. Díky tomu vznikne de facto novotvar, o kterém se zmiňujeme níže.
Tip 5: Novotvar
Asi nejlepším řešením pro název firmy je vymyšlení nového slova - novotvaru. Jedině tak budete mít jistotu, že se jedná o opravdu originální název firmy. Skvělým příkladem novotvaru, ze kterého se stala velmi silná značka, je například nejznámější internetový vyhledávač Google. Inspiraci pro tvorbu novotvaru můžete hledat i v cizích jazycích, například v latině. Důležité je, že při tvorbě novotvaru máte jistotu, že doména se stejným názvem bude volná a zároveň budete s velkou pravděpodobností úspěšní i při registraci ochranné známky.
Tip 6: Nezapomeňte na doménu
Ať už se rozhodnete pro jakýkoliv název, měli byste současně s tím registrovat i doménu ideálně se stejným názvem. Proč? Protože drtivá většina podnikání se už nějakou dobu přesouvá na internet. A zjistit potom, co zavedete novou značku, že někdo vlastní doménu s vaším názvem, není úplně ideální. Často sice budete mít možnost doménu odkoupit, ale za jakou cenu, to už je otázka druhá.
Ochranná známka - kdy ji mohu registrovat?
Pokud se rozhodnete vaši značku chránit, neměli byste s registrací ochranné známky otálet. Mohli byste se totiž snadno setkat se zneužitím obchodní značky. Ideální je registrace ještě před vstoupením na trh. Jedině tak budete mít jistotu, že případný spor s někým, kdo by na vaší značce parazitovat nebo ji jinak poškozoval, skončí ve váš prospěch. Proto je vhodné po vymyšlení nového názvu provést rešerši, zda náhodou váš název již někdo neregistroval. Pokud ano, měli byste vymyslet něco nového.
Nevíte, jak na registraci ochranné známky? Celým procesem vás provedeme online. Stačí vyplnit tento formulář registrace ochranné známky.